tisdag 16 mars 2021

Linnés förhållande till rasism är komplicerat

 

Staty av Carl von Linné av Carl Eldh, utanför Linnémuseet.  
Foto: Annika Windahl Pontén

Debatten om Linné och rasism verkar inte riktigt ha tagit slut. Senast fanns ett inlägg i UNT (20/2 2021) med rubrik “Carl von Linné var ett barn av sin tid”. I denna argumenterar tre neurologer, Birgitta Söderfeldt, Shala Ghaderi Berntsson och Anne-Marie Landtblom för att Linné inte uttrycker sig på ett rasistiskt sätt. Denna artikel fick mig och Linda Andersson Burnett att reagera och skriva följande text. Den ska inte ses endast som en replik, men som vårt inlägg i denna debatt. Vi försökte få UNT att publicera denna text, men de ville att vi skulle skriva en mycket kort replik vilket inte är det vi vill eftersom debatten är större än så. Debattörerna anför att Gunnar Broberg och Ann-Mari Jönsson menat att Linné uttrycker sig som brukligt vid tiden medan Mattias Gardell menat att Linnés texter har en koppling till senare tiders rasism. De skriver att Linné undersöker hur människan kunde vara nyttig, och i det sammanhanget identifierar han varieterna. Vidare anför de att Linné är kritisk mot alla människor, inte bara mot människor i andra delar av världen samt att Anders Sparrman var abolitionist och linnean. Detta är innehållsligt problematiskt, det är svårt att se att Linnés intresse för indelning och beskrivning av människan hänger ihop med nyttotänkandet. Det är också ganska typiskt att de undviker de problematiska textställena hos Linné samt inte nämner Carl Peter Thunberg som har en helt annan syn på slaveri än Sparrman. Avslutningsvis skriver artikelförfattarna “Rastänkandet hos 1700-talets människor och särskilt hos vetenskapssamfundet är ett område som varit beforskat i begränsad omfattning. Nya studier om rastänkade, till exempel genom kolonial expansion kommer att kunna skapa mer kunskap om utvecklingen av dessa idéer”. Det här är kanske det vi tycker är mest problematiskt i artikeln: sådan forskning finns. Internationellt finns det ganska gott om den och med botten i just sådan forskning finner Linda och jag att resonemanget som förs är orimligt. Linda Andersson Burnett en av de forskare som ägnar sig exakt åt sådana frågor i Sverige. Linda är forskare i vetenskapshistoria vid Uppsala Universitet och har två forskningsprojekt som berör linneansk naturalhistoria, kolonialism och rastänkande: https://katalog.uu.se/profile/?id=N20-622 

 

Linnés förhållande till rasism är komplicerat.

Sedan juni 2020 har Carl von Linné debatterats både i Sverige och internationellt. Den tändande gnistan var BLM-rörelsens aktioner efter Georg Floyds död i Minneapolis. Statyer av slavägare kritiserades eller revs. I Sverige har debatten mycket handlat om Linné och om han var rasist eller rasbiolog. Vi menar att denna debatt är alltför polariserad och förenklad och vill nyansera frågan. Debatten har i hög grad förts från en av två ståndpunkter. Ena sidan hävdar att Linné var den förste att formulera ”vetenskaplig rasism” och det går en rak linje till rasbiologi och våra dagars rasism. Andra sidan menar att Linné inte var rasist, allt kan förklaras av att han är ”ett barn av sin tid”. Det senaste inlägget i debatten hade just rubriken ”Carl von Linné var ett barn av sin tid” (UNT 20/2 2021). Vi anser att ingen av dessa ståndpunkter är rimlig och vi vill därför problematisera några argument som förekommit. I våra resonemang stöder vi oss både på egen och andras forskning. Det finns gott om forskning som belyser frågor om Linné, kolonialism och rasism. Sådan forskning bedrivs vid Uppsala universitet, men också internationellt vid t ex Linnean Society. 

Var Linné rasist eller rasbiolog? Linné var intresserad av ordning och gränser i naturen. När det gällde människan trodde han att det fanns en människoart. Han använde inte termen ras men delade in människor i 4 varieteter. De delades in efter världsdelar och hudfärg: europeisk (vit), afrikansk (svart), asiatisk (gul) och amerikansk (röd). Varieteterna knöts till egenskaper och de sämsta fanns hos afrikanen som han ansåg förslappad av varmt klimat. Den vita europén skildras å andra sidan som uppfinningsrik. Linné trodde att skillnader berodde på klimat och seder. Han var inte rasbiolog och kunde inte förutse vad rasbiologer senare skrev. Det finns emellertid en värdering eftersom varieteterna ordnas i en hierarkisk lista. Listan ändras i olika utgåvor, men afrikanen är alltid sist. Linné är en av dem som bidrog till framväxten av vetenskaplig rasism. Vi menar dock att det är svårt att se att vetenskaplig rasism har en “fader”, det är resultat av en historisk process där Linné är en del men där många faktorer och personer inverkat. Att söka en “grundare” blir närmast en omvänd genikult.

Är Linné ett barn av sin tid?  Linné var inte först eller ensam om att uttrycka sig nedlåtande och stereotypt. Hans klassificering i Systema Naturae fick dock stort genomslag och spreds världen över. Naturalhistoriker studerade och klassificerade nu också människor och Linné gav den aktiviteten vetenskaplig förankring. Såväl hans svenska studenter som naturalhistoriker i andra länder, bl a Storbritannien och dess imperium, anammade linneanska idéer. Det är viktigt att tillägga att vissa av Linnés efterföljare lade stor vikt vid skillnader mellan människor, andra väldigt lite.

1700-talet uppvisar ett spektrum av förhållningssätt till människor från olika delar av världen, liksom till slaveri och kolonialism. Det fanns människor med afrikansk bakgrund som Olaudah Equiano och Ottobah Cugoano som skrev om slaveriets barbari och sin egna mänsklighet. Det fanns även kritik mot hur Linné och andra avhumaniserade afrikaner, t ex av filosofen James Beattie. Alla dessa är “barn av sin tid” och ett sådant argument kan inte ursäkta orättvisor eller oförrätter i historisk tid. Vi kommer aldrig ifrån att vi bara kan studera historia genom den lins vår tid utgör. Samhället var annorlunda, då fanns och försvarades orättvisor som vi inte accepterar i dag.

Frågan om vem som får stå staty i vårt offentliga rum är viktig. Att ompröva vem som representeras och varför är rimligt. Ibland är den bästa lösningen att ta ner en staty, ibland finns andra lösningar som att informera om dess komplexa historia. Arvet efter Linné har använts på både bra och dåliga sätt, vare sig det handlar om statyer eller idéer. Det är vårt gemensamma ansvar hur vi använder det arvet i dag.

 

Annika Windahl Pontén, FD i idé- och lärdomshistoria, Uppsala universitet 

Linda Andersson Burnett, PhD, forskare i idé- och lärdomshistoria,Uppsala universitet.


Debattartikel i UNT 20/2 2021 (låst, sammanfattning finns i texten ovan):

https://unt.se/artikel/carl-von-linn-var-ett-barn-av-sin-tid/l7m6k1wl 


Läs gärna Linnean Society's text om Linné och ras:

https://www.linnean.org/learning/who-was-linnaeus/linnaeus-and-race?fbclid=IwAR1gsZKXMldluLkwUT90V6xfMy_eg7kOV31txCmhwKt0GzQWwTjxS_I1cEg


Byst föreställande Carl von Linné i Botaniska trädgården, Uppsala. 
Peruken har mönster av Linnéträdgården. Foto: Anita Sollenberg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linnés förhållande till rasism är komplicerat

  Staty av Carl von Linné av Carl Eldh, utanför Linnémuseet.   Foto: Annika Windahl Pontén Debatten om Linné och rasism verkar inte riktigt ...