måndag 4 maj 2020

Avhandlingen är klar!

Äntligen finns det en tryckt bok och snart är det disputation!

Jag tänkte ägna lite av tiden jag nu fick över till att blogga lite om och kring avhandlingens huvudpersoner: hushållet von Linné. Här kan det dyka upp någon tråd från avhandlingen som jag associerar till något som händer i samtiden, eller något som inte riktigt fick plats i avhandlingen eller kanske en presentation av något som faktiskt finns i den. Avhandlingens titel är Kiär hustru, wackra barn, bodde uti ett palats. Identitet och materialitet i hushållet von Linné. Första delen av titeln är ett citat, i alla fall nästan (det är några ord som är borttagna för att det skulle flyta bättre). Carl von Linné d ä använder orden när han beskriver sig själv i de texter som han skriver för att beskriva sitt liv och sin karriär, de s k vitorna. Hur Linné beskriver sig själv är en av de saker jag undersöker i studien. Jag studerar också hur hushållet fungerar, vad som händer i husen, materiell status och hur Linné d ä och d y i föreläsningar talar om ämnen som hur man bör klä sig, vad man bör äta eller vad som är nyttigt och skadligt i det avseendet. Den som är intresserad av att läsa hela kan ladda ner eller köpa den via Acta Universitatis Upsaliensis. Disputationen äger rum fredag 15 maj 10:15, och i dessa märkliga tider blir det en disputation på distans via zoom. Mer information finns på Institutionen för idé- och lärdomshistoria. Det var förstås inte riktigt så här jag hade tänkt att disputationen skulle gå till, efter alla dessa år. Nu när det är så här är jag ändå väldigt glad att den blir av. Alternativet att skjuta på den kändes inte alls bra. Till hösten är tanken att det blir ett symposium kring avhandlingen och då kan jag planera fest, och sånt jag tänkte skulle höra disputationen till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linnés förhållande till rasism är komplicerat

  Staty av Carl von Linné av Carl Eldh, utanför Linnémuseet.   Foto: Annika Windahl Pontén Debatten om Linné och rasism verkar inte riktigt ...